неделя, юни 12, 2005

Блогът се премести! Пренасочвам...

Би трябвало да бъдете пренасочени автоматично. Ако не се получи, посетете silvina-bg.com/.

Подобряване на паметта

Наскоро ми се наложи да подредя няколко имена на английски език в азбучен ред. По този повод, логично дойде и следващата не по-малко тежка задача: да си спомня реда на английската азбука. :) Това винаги правя по следния начин: изпявам наум една песничка, която учих като малка в курс по немски и текстът на която представляваше цялата немска азбука от A до Z. Тъй като двете азбуки са на практика една и съща, това ми помага да подреждам думи по азбучен ред и на английски. Прилагам този метод дълго преди да чуя какво означава думата мнемоника. Няколко години по-късно, по време на курсовете ми по английски, прочетох кратка статия по въпроса, която предлагаше няколко техники за по-лесно запомняне на поредица от последователно подредени предмети. Мисленото ми връщане към тези случки ме подсети за идеята да опиша най-популярните мнемонически техники, заедно с примери, които са ми помагали. (Крайно време беше, след като вече две поредни недели не съм писала обещаните неделни постове. ;))


  • Един начин да запомните поредица от факти, имена или числа е да си измислите някаква история, в която да участват всички те. Например, ако трябва да запомните числата 4, 2 и 6 в този ред, можете да си представите четири топки, от които едно дете идва и взима две, след което ги връща заедно с още две. На тази основа измислете някакъв сюжет, като колкото по-весел и хумористичен е той, толкова по-лесно ще ви бъде да си го спомните по-късно. Също така, важен момент в създаването на историята е да си я представите ясно и образно, като при това използвате всичките си сетива. Тоест, нарисувайте в главата си въображаема картина на детето и топките: как изглеждат, какъв цвят са топките, шарките по тях, с какви дрехи е облечено детето, дали е момче или момиче, дали казва нещо, какви други звуци и миризми има в стаята, какви са предметите на допир (масата, върху която са подредени топките, е дървена и грапава, самите те са гумени и гладки)... Специален трик относно визуалната част: колкото по-големи (като размер) и с по-ярки цветове са предметите, толкова по-лесно ще ги запомните. Още повече ще се улесните, ако те се движат, вместо да стоят на едно място. Между другото, подобен подход се използва в качествените учебници, например серията "Themen" за изучаващите немски език: множество весели картинки и ярки цветове, като най-важните точки в урока, например граматическите правила, са изписани с едър шрифт на цветен фон. Аз учих английски по подобен учебник и години след това, когато се явявах на изпити, лесно успявах да си спомня визуално цялата страница, на която беше написано дадено граматическо правило.

  • Песните и римуването също подпомагат запомнянето. Това са установили още древните гърци (пример: Омировата "Илиада"). Дано обаче римуването да ви се удава. Дори и да не е така, ако в даден урок, например, има песни, не ги пренебрегвайте. И задължително ги прослушайте - това ще ви бъде по-полезно, отколкото само да прочетете текста им. А в случай, че сами съставите някое стихче, включете в него нещо весело и/или "скандално", например шеговита ругатня или изпускане на газове от главния герой. Вярвате или не, така си гарантирате запомняне на стихчето или песничката.

  • Сигурно ви е познато завързването на конец на пръста, за да не забравите нещо. Това е пример за още една мнемоническа техника: създаването на асоциации. Според учените, когато мозъкът създаде връзка между две неща, той запомня по-лесно и двете, отколкото всяко едно от тях поотделно. Друга популярна техника за асоциация е "методът на пътя". За да го използвате, изберете си място, през което преминавате често, например пътят от дома до работното ви място. Набележете си няколко ключови обекта по него: магазини, пресечки, дървета... Свържете мислено всеки от тях с някакъв факт. Да кажем, че след няколко дни ви предстои да водите събрание в офиса, като на него ще трябва да представите няколко души, които ще се изкажат последователно, и искате да запомните кой след кого ще се появи. Когато тръгнете за работа на следващия ден, свържете всеки един от тях с някой от ключовите обекти по пътя си. Правилата за ярките цветове и хумора в мисловната картина, която ще създадете, важат и тук. Ако първият ключов обект е магазин, представете си, че в него влиза първият участник в събранието, облечен в яркочервени дрехи, иска да си купи нещо, което не се продава в този магазин, и с желанието си предизвиква смях у продавача и у вас. Ако следва дърво, вторият участник би могъл да обикаля около него в отровнозелен клоунски костюм. И така нататък по целия път до офиса ви. Повтаряйте си наум тези ситуации всяка сутрин, докато се придвижвате към работа, и ще бъдете изненадани как на събранието няма да ви се налага да ровите в записките си за имената на въпросните личности.



На основата на тези три примерни техники можете да създадете и свои, като спазвате основните правила на мнемониката: използвайте всичките си сетива в мисловната картина и я изпълнете с ярки, шарени, весели и приятни образи. А ако искате да прочетете повече по темата, вижте този и този сайт.

2 коментар(а):

на 12 юни, 2005 17:33, Anonymous Анонимен каза...

Много верни неща ;))
И понеже съм в сесия и трябва да чета (и да запомням разбира се), ще споделя моя начин на запомняне на информация.
Преди време в училище когато учехме история когато четях аз си представях битките - как царете ръководят армията и как се води самата битка, след което много лесно възпоизвеждах.
Сега като студент също си представям нещата. В икономиката много лесно свързвам нещата с реалността, представям си как се повишава БВП, как се увеличава труда и всичко го виждам как се изменя на графиките. Странно може би, но това е моят метод на запомняне. Всичко го свързвам с реални ситуации (както си описала в примера с пътя до офиса) и много лесно се възпоизвежда след това.
Много ми помагат и впечатленията и знанията които съм получил в разговори, лекции и т.н. когато уча дадена материя си спомням начина по който ми е обяснена (представена) и просто прехвърлям страницата с правилната мисъл, че това ми е ясно и съм го запомнил :)

 
на 13 юни, 2005 12:48, Blogger Silvina каза...

Не само не е странно, а си е полезно. Този метод, доколкото знам, не се класифицира официално като мнемонически, но много помага при заучаването на нещо ново: да го възпроизведеш, вместо само да четеш за него и да се опитваш да наизустиш фактите. Например, да седнеш пред компютъра и да изпробваш софтуера или да отидеш на ресторант и да пробваш да си поръчаш нещо на чуждия език, които изучаваш. Точно това, което правиш ти, само че в случай, в който не можеш наистина да участваш в дадено събитие (а и не би било много здравословно, ако става дума за война ;)), го пресъздаваш с въображението си.

 

Публикуване на коментар

<< блог