неделя, декември 12, 2004

Блогът се премести! Пренасочвам...

Би трябвало да бъдете пренасочени автоматично. Ако не се получи, посетете silvina-bg.com/.

Защо си търся работа

В момента работя като freelancer, на свободна практика, по проекти... и всякакви подобни думички. Нямам работно време, което да ме държи вързана в офиса от 9 до 17 всеки ден. Няма досаден шеф, който да ми виси над главата и да ме товари с купища задачи извън основните ми задължения. Плаща ми се за извършения труд - нито повече, нито по-малко. Това са причините почти всеки евентуален работодател, при когото отида на интервю, да ме пита учудено: "Щом работите на свободна практика, защо си търсите работа?" И тъй като слагам връзка към блога си в изпращаните от мен CV-та, смятам, че тук е подходящото място да отговоря на този въпрос веднъж за всички.

Работата на свободна практика има един основен недостатък: нередовното заплащане. Нямам предвид ситуации от типа къртовски труд в продължение на две-три седмици, след което клиентът казва: "Ама аз си представях сайта малко по-така, това не мога да го платя", при положение, че първоначално е било уговорено сайтът да е именно такъв. Клиентите и хората, с които работя, са коректни. Но дори и при идеални бизнес отношения, работа невинаги има. Не всеки ден някой си прави нов сайт, нито има поръчка за редизайн или реклама. Като следствие от това, доходът не е постоянен и сигурен. Не бих се отказала от тази работа, разбира се - прекалено много ми харесва, - но предпочитам тя да ми носи допълнителен, а не основен доход. Предпочитам всеки месец да имам сигурна заплата, с която да мога да планирам разходите си, а парите от хонорарите, когато има такива, да спестявам не с цел да ми бъдат спасително въже за моментите, в които нямам текущи проекти, а за фонда "И аз съм човек", примерно.

Разбира се, заплатата, за която говоря, трябва да бъде достатъчна, за да мога да се издържам, и да пристига в банковата сметка/джоба ми в договорените за това срокове и в договорения размер. В процеса на търсене попадах на работодатели, изтъкващи или партиархалните традиции в България (да се чете "живей на гърба на мама и тате до пълното им разорение"), или икономическата ситуация у нас (да се чете "Аз при тия продажби и тоя стегнат пазар нямам пари да се усмихна, ти заплата ми искаш"). Едва ли има нужда да пояснявам какво мисля за подобни оферти. :) Накратко: аз предлагам труд и очаквам заплащане. Наясно съм и приемам, че то може да бъде не особено високо, но не смятам, че месечни суми от рода на минимална заплата или нещо около нея са достатъчни на когото и да било, още повече за квалифициран труд.

4 коментар(а):

на 13 декември, 2004 11:58, Anonymous Анонимен каза...

не съвсем пряко свързано, но понеже и аз диря работодател днес четох обяви за работа. Някакво си предприятие много бързо ми показа, че не ми се работи а тях със следното:

...
идеалният кандидат притежава:
- мъж или жена
- завършено ...
...

аз може и да съм патологичен оптимист, но това да се поощряват робовладелски взаимотношения м/у хората е поне престъпно...

Успешно търсене,
Бобсън

 
на 13 декември, 2004 17:03, Blogger Silvina каза...

И по-страшно има: работодатели масово поощряват канибализма с обяви от рода на "Търсим момчета за сандвичи".
Друга обява, която ме впечатли, беше: "Възможност за работа и обучение във фризьорски салон. Учете се на главата на клиента". За съжаление, бяха пропуснали да споменат, че се изискват умения за работа с агресивни клиенти, както и е желателно кандидатите да носят на бой. :)

 
на 18 декември, 2004 12:03, Anonymous Анонимен каза...

Много ми е инересно какво прави човек, за да си намери клиенти като freelancer... или ти по принцип работиш за хора, които те познават? Или ползваш някаква услуга като rent-a-coder?
Не, че страдам от хронично свободно време, но просто искам да пробвам някой път... ей така, за спорта :)

 
на 18 декември, 2004 20:01, Blogger Silvina каза...

Започнах с услуги от рода на rent-a-coder и Scriptlance.com. Също така, кандидатствах по обяви във форуми - и български, и чуждестранни. Дълго време и много упоритост трябва, докато бъдеш забелязан, но след това е по-лесно. В момента работя най-вече за познати (станали такива, след като съм работила по проекти, намерени чрез обяви и форуми), но от време на време се намират и клиенти, попаднали случайно на сайта или блога ми.

 

Публикуване на коментар

<< блог