неделя, декември 19, 2004

Блогът се премести! Пренасочвам...

Би трябвало да бъдете пренасочени автоматично. Ако не се получи, посетете silvina-bg.com/.

The best things in life are free: Mozilla Firefox

Най-сетне и аз си смених браузъра. Причината да се бавя досега беше трафикът ми, който (чудно как) потъва някъде и така и не ми остават 4-5 МВ, дори за нещо толкова важно. За щастие, някой се досети, че Mozilla Firefox трябва да бъде достъпен от free сървъра на моя LAN, и от седмица използвам най-добрия браузър.

Това, че го наричам най-добрия, няма нищо общо с факта, че се занимавам с популяризиране на софтуер с отворен код и че от мен едва ли не се очаква да изразявам бурен възторг от всеки нов open-source продукт. Браузърът е най-добрият, най-удобният, най-красивият и най-функционалният, с който съм работила досега. Това, че е с отворен код, е само още едно предимство. Mozilla Firefox е първият софтуер изобщо (не само браузър), на който искрено се радвах, както дете се радва на нова играчка. След като го инсталирах, прекарах няколко часа в разглеждане на всевъзможните разширения, с които може да се прави какво ли не, и повечето от които не надвишават 500 КВ като размер на файла (голяма радост за мен). Чувствах се, все едно си играя с конструктор "Lego" и кубче по кубче си сглобявам идеалния инструмент за разглеждане на уеб.

Началото



След като изтеглих Firefox и го стартирах, той ми предложи да импортира favorites и всички настройки от Internet Explorer (срам не срам, признавам си, че досега работех с него, да ми се чуди човек на акъла). Отговорих с "да" на всичко и след по-малко от минута всичко беше готово. Историята на посетените сайтове, autocomplete за адресната лента и формулярите - всичко си беше на мястото. Единственото нещо, което се наложи да въведа отново, бяха паролите ми за достъп до различни сайтове, които бях поръчала на Internet Explorer да пази.

Стройте се по азбучен ред на имената!



Реших да отворя един сайт от многобройните ми папки-в-папки-в-папките от бившите favorites, сега вече bookmarks. Тук дойде първата и единствена неприятна изненада - вместо да видя списъка на сайтовете, прилежно подреден по азбучен ред, пред мен се отвори бъркотия, подредена без никаква логика, из която се отказах да ровя след минута-две. Опитах да щракна с десен бутон върху менютата, надявайки се да намеря там опцията Sort by name. Уви, нямаше я. Отворих Manage Bookmarks от менюто Bookmarks. Там имаше нещо подобно на това, което търсех, но колкото и да щраках опцията Sorted by Name от менюто View, менюто с маркери в основния прозорец на браузъра си оставаше все същата каша.

Реших да спазя правилото "Ако не намираш дадена функция във Firefox, ще намериш разширение за нея". Оказа се вярно. Инсталирах Sort Bookmarks и проблемът беше решен. Както и стотиците други хора, които ползват този extension, чудя се защо функцията за подреждане на маркерите по азбучен ред не е включена в Mozilla. И така, сега, когато поискам да подредя безкрайния си списък от сайтове, отварям менюто Bookmarks, избирам Sort Bookmarks и готово.

Удоволствието да сърфираш в Интернет



Колкото и клиширано да звучи, това е истината - да се разхождаш из уеб с Firefox е удоволствие. Страниците се отварят мигновено, без грешки, да не говорим за отличния начин, по който лисичето се справя със CSS. Множество дребни, но вадещи очите грешки, които Internet Explorer прави при работата със CSS позициониране, във Firefox ги няма. Надявам се скоро 80-90% от уеб сърфистите да преминат на Firefox, за да могат разработчиците на сайтове спокойно да спазват CSS стандартите, без да се тревожат какво ли ще изплюе като външен вид майкрософтското творение.

Tabs или как да запазим таскбара чист



Една удобна функция, която в Internet Explorer липсва, а в Opera е реализирана сравнително тромаво, е възможността за отваряне на множество страници в един прозорец на браузъра. По този начин броденето из Мрежата става много по-удобно и подредено, без да ви се налага да гоните из таскбара множеството прозорци, отворени от браузъра. Тази функция се появи още в Mozilla - предшественика на Firefox.

За да се възползвате напълно от удобството всички страници, които отваряте, да са в един прозорец, препоръчвам ви Tabbrowser Extensions. Според автора му, това разширение е много нестабилно и не се препоръчва за хора със слаби нерви. Според някои потребители, браузърът забива от време на време и вината се хвърля върху Tabbrowser Extensions. Е, аз подобно нещо не видях. Ползвах този extension няколко месеца на Mozilla в офиса, а след като минах на Firefox на домашния компютър, това беше втората добавка към браузъра, която направих. Инсталацията на пръв поглед не работи (поне под Windows XP положението излежда такова), но ако свалите файла на твърдия си диск, а след това го завлечете и пуснете върху отворен прозорец на Firefox, инсталацията ще мине безпроблемно. След рестартиране на браузъра ще видите ново меню - Tab. То съдържа колкото ви душа иска опции за работа с табове. Аз го използвам най-вече за две неща:


  • Настроила съм всяка нова връзка, която би трябвало да се отвори в нов прозорец, да се отваря в нов таб. Мислех и да опиша как става това, но съм забравила. :) Морето от опции предлага толкова много възможности, че изобщо не си спомням кога, как и какво съм пипала там. Оставям ви да експериментирате, а ако аз случайно се досетя, ще допиша допълнително как се прави.

  • Използвам често подменюто Load Tab Session. Например, когато съм по средата на търсене на някаква информация и съм отворила два-три таба с Google търсения плюс още 4-5 с различни намерени сайтове, с една команда мога да запиша състоянието на целия наръч табове и когато отново седна пред компютъра на следващия ден, да ги възстановя точно в същия вид.



Разбира се, това е само върхът на айсберга, който предлага този полезен extension. Всъщност, по-правилно би било да кажа не айсберга, а сладоледа. Още не съм имала време да се разровя из многобройните му възможности, но някой ден и това може да стане. Ще разказвам.

Намиране на игла в купа сено



Mozilla Firefox е най-удобният браузър за онези, които ежедневно ровят из Интернет в търсене на някаква информация (като мен). Първата благинка представлява малко поле за търсене, което се намира вдясно от адресната лента. С избиране на стрелка надолу можете да изберете ровене в някои от най-известните информационни ресурси. Но и тук, както от много други места във Firefox, има приятна изненада. При избиране на опцията Add Engines получавате възможност да добавите в падащото поле търсачки по ваш избор. В момента, в който пиша това, достъпните плъгини за търсене са 1299 (словом: хиляда двеста деветдесет и девет (!)), като базата с тях постоянно расте. Българското присъствие все още е слабо (но качествено - присъства любимият ми онлайн речник на Стефан Ангелов), но всеки може да напише свой плъгин за любимата си търсачка. И мен ме сърбят ръцете, но пустото му време! Все не стига. За мое щастие, всички англоезични ресурси, които използвам, са достойно представени и вече не ми се налага да търся по едновремешния примитивен начин: въвеждам адреса на търсачката, после търся полето за търсене, пиша дума и търся бутона Search. (Между другото, ако се увлечете в добавянето на плъгини, можете да изтриете ненужните. Те се намират в директория searchplugins, която е поддиректория на онази, в която сте инсталирали Firefox.)

OK, имам си поле за търсене. Обаче в Internet Explorer имаше Google Toolbar. Тъй като най-често ползвам Google, бях свикнала да използвам и по-разширените функции на тази лента с инструменти. Готова бях да се откажа от удобството й, но... изненада! Има extension, който отлично я замества! Инсталирах си Googlebar и проблемът беше почти решен. Почти, защото в Googlebar липсват две функции, които ползвах в оригинала: показване на Google PageRank на страницата, която гледам в момента, и автоматичното попълване на формуляри. Водена от приятния си досегашен опит, бях сигурна, че и за тези две функции има разширения. Оказах се права - има, и то по-удобни и функционални от оригиналите. Google Pagerank Status прави това, което подсказва името му: показва PageRank на текущата страница в малко поле в долния десен ъгъл на браузърския прозорец. А относно попълването...

Тези досадни формуляри



Тъкмо свикнах формулярите да се запълват сами (е, добре, почти сами), след като натисна един бутон, и сега да се откажа от това? Нямаше нужда - Autofill се справя отлично със задачата за попълване на всякакви формуляри. Не, създателите му не ми плащат за всеки, щракнал върху линка в предишното изречение. Разширението работи, и то перфектно. При това предлага няколко профила за запълване на различни видове формуляри. След инсталацията в меню Tools се появява подменю Autofill. В Autofill Options можете да въведете обширна и подробна информация за вашата виртуална идентичност, като при нужда можете да добавяте и други идентичности чрез Add Profile. След края на упражнението трябва да се изпълни още една важна стъпка, преди да можете да се изявите като мързелив или прекалено зает (според случая) сърфист, който мрази бюрокрацията: трябва да добавите бутона за попълване на формуляри към някоя лента с инструменти на Firefox. За целта отворете меню View, подменю Toolbars и изберете Customize. Сред иконите, които ще видите, потърсете симпатично жълто моливче, издърпайте го и го пуснете там, където искате да присъства сред останалите инструменти. Отсега нататък, когато видите поредния формуляр, можете да изберете профил, данните от който да влязат в полетата, и да натиснете иконата с молива. (Изборът на профил става чрез стелката, която се намира до моливчето, но аз ползвам подменю Autofill от меню Tools, поради леката несръчност, с която обикновено уцелвам молива вместо стрелката до него).

Черешката на тортата



Както вероятно знаете, този прекрасен браузър е с отворен код и безплатен. А от блога на Дончо научих, че интерфейсът на Firefox вече е преведен на български. Е, убедих ли ви да го изпробвате? :)

3 коментар(а):

на 20 декември, 2004 10:26, Anonymous Анонимен каза...

Ами честно казано, не успя ... защото вече бях убеден :)) Браво за чудното ревю !

Ицо
LiveJournal.com/users/ik0

 
на 16 февруари, 2005 18:41, Anonymous Анонимен каза...

Малка забележка: Mozilla Suite не е предшественик на Firefox а просто пълната версия със мейл клиент, html редактор, възможности за проверка и debug на страниците и доста неща които трябва да се инсталират на Firefox-a в Mozilla-та си ги има вградени, всъщност единственото нещо което задължитено трябва да се инсталира e Multizilla.

 
на 24 февруари, 2005 11:08, Blogger Silvina каза...

Прав си, че Mozilla не е точно предшественик на Firefox, но все пак се появи преди него. :) Аз и я ползвах известно време, но Firefox ми допада повече, тъй като ми дава възможност да си инсталирам само онова, което наистина ви трябва, вместо да ми се предлага готов пакет от приложения. А ще разкажеш ли нещо понече за Multizilla?

 

Публикуване на коментар

<< блог